Maloměstský středoškolák Jeffrey Beaumont (Kyle MacLachlan) najde na louce lidské ucho a při pátrání po
tajemství zpěvačky Dorothy Vallensové (Isabella Rosselliniová) se zaplétá do světa noci a zločinu.
Svět amerického rodinného filmu se mění v peklo na zemi, kam jako anděl sestupuje Jeffreyho spolužačka Sandy
(Laura Dernová) a kde jako ďábel funguje sadistický psychopat Frank (Dennis Hopper). Vyprávění nabité
psychoanalytickými symboly se může (ale také nemusí) vykládat jako noční můra o hrdinově dospívání v muže.
Proslulé finále s vycpaným drozdem nesoucím v zobáku brouka ovšem naznačuje, že tento svět může být i snem
ve snu.
Typické Lynchovo psycho, na které jsme u něj zvyklí. Podle mě je to jeho nejlepší film. Ne že by ty
ostatní nebyly dobrý, ale tenhle se dá aspoň pochopit a zorientovat se v něm. Navíc je to krásný snímek o tom,
v jak divném světě to vlastně žijeme, o tom jak jedině láska může ukončit naše trápení. Jako třešnička na dortu
pak působí herecká kreace Dennise Hoppera.
(nash, www.fdb.cz)
Má oblíbená Lynchovina. Opravdu těžce přehuštěný film, kdo nemá rád Lynche, tak to asi
nerozchodí. Neskutečným způsobem ulítlý Dennis Hopper, Kyle MacLachlan ve své asi nejlepší filmové roli,
Isabella Rosselini je taky úžasná a tak bych mohl pokračovat i o dalších hercích, z nichž většna jsou
přesné typy pro tento druh filmu. Nedokážu vysvětlit, proč je ten film tak geniální, ale prostě je.
(Radyo, www.csfd.cz)
Film je rozhodně inteligentní, neservíruje všechno divákům přímočaře, jednoznačně; nutí je myslet a
nedělá z nich blbce. Našlo by se sice pár drobností, které mi zrovna neseděly, ale to jsou opravdu takové
detaily, že celkový dojem nezkazily - jinak herci výborní, Badalamentiho hudba mi také seděla, moc se mi
líbila sugestivní kamera a vůbec celá atmosféra snímku. Navíc bych řekla, že čím déle o filmu přemýšlím,
tím víc se mi zdá zajímavý a začínám mít nutkání jít si ho pustit znovu. A to je ten nejlepší znak
dobrého filmu.
(Galadriel, www.csfd.cz)
Nádhera. Atmosféra by se zase dala krájet a k tomu skvělý Kyle MacLachlan, neuvěřitelný sympaťák, který
si vás získá když předvádí slepičí chůzi. A pak ďábelský Dennis Hopper. Píseň Blue Velvet vám opravdu udělá
díru do hlavy. Zkrátka nejlepší Lynch.
(Rob Roy, www.csfd.cz)
Jeden z nejlepších Lynchových filmů... vlastně jeden z nejlepších filmů vůbec... Dokonalá atmosféra,
fantastická zápletka a bezchybné obsazení, ať už se jedná o oceněného Dennise Hoppera nebo o Isabelu Rosselliny
nebo o Kylea a další! Modrý samet je jeden z mála Davidových filmů, kde lze vše téměř bez problémů chápat, je méně
složitější, ale to mu neubírá na přitažlivosti. Neopdpustil si drásavou hudbu a jeho typické scény (při jízdě autem
na silnici, či pohled na ukazovatele za přítomnosti depresivních tónin...) Nezbývá mi než zatleskat velkému umělci
a skvěle odvedeným výkonům všem spolupracujícím na filmu. Dávám 100%, protože nenacházím snad jedinou chybu...
(Gabra, www.kfilmu.net)
Tohleto je naprosto báječná Lynchovy vlastní úchylárna, Roselliny s Hopperem jsou naprosto skvělý, bez nich by
film dostal o dva body méně, já tu Lynchovu depresivitu ponurost a hlavně tajemnost prostě miluju, je to pan
tvůrce který se drží svého...
(Pardal, www.fdb.cz)
Tajemný pohled Davida Lynche na dokonalost, čistotu a krásu amerického města a jeho obyvatel. Pomalu se
odhalující "podsvětí" do kterého proniká Kyle MacLachlan. Již od úvodní scény je patrné, že nám David
Lynch ukáže, co se vše může skrývat pod krásou (krásný zelený opravovaný trávník) a zlo v něm (hnusní odporní
brouci). Dále je tu láaska, která v tomto filmu hraje také svou roli. Láska (drozdi) všechno zlo a trápení
(brouci) zaženou. Z toho je jasný závěrečný význam příletu drozda. Postava Franka je zastrašující, děsivá,
arogantní, ale také vyvolává jisté touhy. A to vše, celé toto podsvětí viděno díky zločinu (vloupání,
voayerismus). V tomto filmu se rychle ztrácí ideje. Bezchybná hladká a děsivá kamera. Dokonalá atsmoféra,
neuvěřtitelně hustá; očekávání každé události se spojuje s bušením srdce. Hudba též nemá chybu. Mistr Lynch si
opět vybral svůj den a natočil geniální atmosférický film.
(Djkoma, www.csfd.cz)
Lynche nemám zrovna v lásce a ani jej nepovažuji za dobrého režiséra. Stejně jako ve Zběsilosti v srdci jsem
měl i tady pocit, že postavy jsou jen umělé figury, které jsou ve snímku jen proto, aby nebyl nudný. Samotný
příběh jakoby se odehrával úplně někde jinde, ten hrdinů totiž není vůbec podstatný. Herecké výkony tomu
napovídají, stejně tak jako nasnímání protagonistů a vůbec všechno okolo. To ale nic nemění na faktu, že Modrý
samet se Lynchovi opravdu povedl. Dočkáme se nádherných scenérií a dokonce i úžasného hudebního doprovodu...
(Dudek, www.csfd.cz)
Celé je to filmařský skvost se vším všudy, ale scéna v níž se hlavní hrdina ukryje do skříně, aby byl svědkem
něčeho hrůzného, je geniální - všeobecně jedna z mých oblíbených horrorových situací.
(Mr.Apache, www.csfd.cz)
Zajímavosti
Role Jeffreyho byla nabídnuta Val Kilmerovi, ale ten ji odmítnul s tím, že jde o pornografii.
I když později prohlásil, že verzi, kterou viděl pak v kině by natáčel moc rád.
Několik herců odmítnulo roli Franka s tím, že jim přijde vyloženě odpuzující. Dennis Hopper
ji naopak přijal s tím, že on musí hrát Franka, protože on je Frank!
Původně chtěl Lynch, aby Frank inhaloval během sexuálních scén s Dorothou.
Roli měla původně hrát Hanna Schygulla, když odmítnula přemýšlel Lynch o oslovení Helen Mirren,
ale pak potkal modelku Isabellu Rossellini v New Yorské restauraci.
Rossellini byla pod sametem nahá během scény znásilnění. Dennis Hopper to poznal až v momentě, kdy ji dal
další herec kolena od sebe, aby mezi ně mohl Hopper pokleknout. Šlo o první společnou scénu dvou herců, která
se natáčela.
Producenti nechtěli zaplatit za práva ke skladbě "Blue Velvet" Bobbyho Vintona. Proto dostal Angelo
Badalamenti za úkol nahrát novou verzi písně, která by ale zněla jako ta stará. Přizvali pak Vintona,
aby znovu píseň nazpíval, i když o půl tóniny níž. I když se Lynchovi výsledek zamlouval, přemluvil
nakonec studio, aby koupilo práva na původní skladbu.
Producent Dino De Laurentiis byl nucený založit vlastní distribuční společnost D.E.G., aby dostal
film do kin. Žádná jiná společnost s ním nechtěla mít co dočinění.
Scéna, ve které Dennis Hopper uhodí Isabellu Rossellini byla editována tak, aby dopad dlaně na tvář nebyl
vidět. Úprava byla nutná, aby nedošlo k protestům ze strany MPAA skrz násilí na ženách. Lynch však trval na
tom, že editací se scéna ještě umocnila.
David Lynch zkrátil film z původních čtyř hodin na polovinu. I přes několikeré pokusy se vystřižené dvě
hodiny filmu nikdy nepodařilo najít. Dochovalo se pouze několik fotografií.
Roy Orbison nechtěl dát souhlas k použití své písně "In Dreams" ke scéně v nevěstinci. Lynch našel legální
způsob, jak ho obejít, práva na použití dostal, a že je skutečně skladba ve filmu objevil Orbison až při
shlédnutí snímku. Později však ke skladbě nechal natočit video, které produkoval Lynch a ve kterém se objevilo
několik záběrů z filmu.
Dennis Hopper řekne slovo "fuck" téměř v každé větě. Nikoho jiného toto slovo říct ve filmu neuslyšíte,
s výjimkou Deana Stockwella, který ho však vysloví na příkaz Hoppera.
Postava Franka měla původně vdechovat helium, ale jeho představitel Dennis Hopper přišel s myšlenkou,
že bude lepší dusičnan škrobovitý (?), který údajně umocňuje sexuální prožitek. Až po letech napadlo Hoppera,
jak by na plátně vypadalo bizarně, kdyby po scéně chodil maniak s vysokým hlasem a že to byl asi
původní záměr.